Jungfrusundsregattan 2019

Jungfrusundsregattan 2019 avgjordes i fina seglingsförhållanden. Byigt och vrid hela tiden som alltid på Mälaren, men det stod bra med vind över banan under hela racet. Skönt efter ett alldeles för vindfattigt Lidingö Runt!

Nya focken i tjänst för första gången

Vi gick iväg i femte och sista startgrupp tillsammans med en Arcona 380 och team Zoe i sin Dehler 34. Ingen direkt trängsel i starten med andra ord och gott om plats lova upp något längs linjen när vi var några sekunder tidiga.

Arrangören hade gjort sitt bästa för att få till en teknisk bana med rejält mycket rundningar, vi körde kors och tvärs över varenda fjärd i området och ambitionen var att få en bra kryss länsdragning. Men vinden ville annat och vi hade sträckbogar på säkert 90% av benen. Gjorde fritt ur minnet bara några få slag och kanske 5-6 gippar. Men många sättningar blev det och väldigt bra arbetat och genomtänkt av banläggare/arrangör!

Av första kryssen blev alltså en lång sträckbog för oss. Zoe lyckades inte sträcka i första sundet utan fick ta några slag och vipps var vi en hel fjärd före. Första sättningen helt ok och A2:an fick visa upp sig för läns ner mot Vårby. Körde förbi båtar på löpande band. Fin känsla i båten och nya focken stod grymt fint!

A2an fick visa sig flera gånger. Frågan är vad temat var på sittbrunnskonferensen 🙂

Precis efter Estbröte snurrade vinden givetvis flera varv och gennakern satt runt förstaget men trasslade som tur är ut sig relativt smärtfritt. Efter rundningen nere vid Vårby/Slagsta färjeläge blev det.. inte alls kryss utan vinden vred så vi sträckte i princip hela vägen till rundningen inne vid kyrkan på Ekerö. Halva banan seglad och nu hade vi kört om i princip hela fältet. Fortsatt fin känsla och jakten på de två Expresserna inleddes.

Rundningsdags vid Ekerö kyrka. Ut med nylonet ur säcken – sätt Tack-line, ready to hoist! Mattis Wiggberg i sin Smaragd (7a) och Mårten Blixt i H-båt (5a) rundar precis före.

Första Expressen tog vi precis innan rundningen inne vid Vårby och Melander i sin Tillflykten gled vi om i lä på sträckbogen upp mot andra vändan runt första kryssrundningen. Snabba överslag och njae, det blir nog svårt att slå dom på beräknat. Behöver vara typ 22 minuter före i mål men gasen i botten så får vi se hur långt det räcker!

En sista sättning efter andra rundningen av Fiskarholmen ner till Vårby igen och kort kryss upp mot mållinjen där vi fick elakt vrid och fick ta sista irriterande slag innan vi kunde korsa som första båt med knappt 20 minuters marginal. Vi blir slagna av Expresserna med andra ord. Nåja, glada miner ombord oavsett. Mycket bra och positiv input i eftersnacket och vi har flera roliga områden att arbeta med för att förbättra oss.

I totalen räckte det till en 10e plats. Expresserna var oslagbara idag och vi hade 5% upp till förstaplatsen. Platserna däremellan var riktigt tight dock och i princip ett par manövrar och en prickad linje på sista sträckbogen bort att vi hade en pallplats.

Stort tack till arrangörerna. Nu var det knappt 40 båtar på startlinjen. Känns som något färre än i fjol och det är helt orättvist. Detta race förtjänar 100 startande. Grymt trevligt, helgjuten arrangerat, fin segling och rejäl satsning på party efter rejset. Och prisbord som är svårslaget dessutom. Tyvärr fick vi avvika efter prisutdelningen och åka ner mot Oxelösund. Vi är garanterat på plats och kör Jungfrusundsregattan nästa år igen!

Uppdaterad banbeskrivning mot kvällen innan – för lite vind norr om Kungshatt. Ivrigt fotande av nya skisserna!

3 reaktioner på ”Jungfrusundsregattan 2019”

    1. Lite inkörningsproblem. (!) Svårt att låsa det i uppfällt läge utan att koppla ett fall i något av halshornen och det är inte en helt praktisk lösning… Spännbanden vi riggat fungerade inte som tänkt utan det visade sig att vi kört med det nedfällt som plog framför båten halva vägen till Visby…

      Givetvis fixade vi inte en tillräckligt genomtänkt lösning i hamn utan skiten droppade ner framför fören på väg till Oskarshamn också. Fick bada på fördäck i en kvart och till slut länsa tillbaka mot Visby för att få upp det ur vattnet. Sen körde vi med ett av spinnfallen permanent kopplade i nosen på det. Klart suboptimal lösning vid gippar men slapp iaf ploga halva Östersjön framför oss.

      Nu har jag stoppat in ett kolfiberrör som mothåll så det inte kan fälla sig neråt mer än ca 20 grader. Ser ut att funka, blir field trials i Sandhamn i morgon kväll!

      1. Segt med inkörningsproblem 🙁 men problem är till för att lösas, om det vore enkelt hade ju vem som helst kunnat fixa det eller hur! Ses imorgon i Sandhamn, så laddad!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *