Seapilot2Star 2019

Sen resumé

Anlände Oxelösund söndag eftermiddag efter larvigt blöta 45 sjömil från Södertälje. Hade stadigt 15 m/s i nosen och noterade över 20 m/s i flertal av byar. Den vinden skulle vi inte se något av förrän under hemfärden 4 dygn senare.

Incheckning och häng i Oxelösund någon timme. Resultatmål sattes vid middagen, kommer vi på övre halvan får vi vara nöjda. Fantastiskt duktiga seglare överallt runtomkring oss och båten känns ny och rejält utmanande fortfarande.

Framme i Oxelösund efter stompig nedfart från Södertälje

Dag 1 till Visby dominerades av en lång lång lång sträckbog. Johannes hade fått brief att vi nästan garanterat skulle hinna till hamn och klämma en pizza. Det tog 19 h för oss att segla över, och klockan var 6 på morgonen när vi klev i land…

Vi gick helt ok i mitten av vår grupp fram till någonstans runt midnatt när vi började bli omseglade av båtar vi kört ifrån tidigare. Blev sjukt jobbig stämning i sittbrunn efter ett tag. Vi saknade nästan en halv knop och fick fasen inte upp farten på båten hur vi än trimmade. Mörkt ute och trötta seglare. Dröjde tills vi gått i mål innan vi såg förklaringen. Visade sig att peket ramlat ner och plogade halva Östersjön framför båten. Tappade minst 10% av farten. Bizzart trist inkörningsproblem som vi bara nästan löste.

Nån sorts försök avv få Coden att stå på väg över till Visby…

För på etapp 2 ramlade peket ner i vattnet igen. Nu såg vi det på en gång och kunde lösa det efter en kvarts badande på fördäck och stäven vänd mot Visby i stället för Oskarshamn (länsade rakt in i startgrupp 7 som gick iväg kvarten efter oss…). Permanent lösning är nu förhoppningsvis på plats för detta ska vi inte vara med om igen!

Ännu surare än peket är att vi blev krockade i starten i Visby. Rejält påkörda i sidan av en båt för BB halsar som inte fick loss skotet i tid. Blir några timmar på varv i höst tyvärr.

Blev lång segling till Oskarshamn också. I mål framåt småtimmarna. Utöver missödet i starten kändes det iofs bättre. Inte bra, men något bättre båtfart. Men över timmen upp till näst sista platsen och tanken att lägga ner hela eländet hade faktiskt dykt upp i sittbrunnen. Bet dock ihop och bestämde oss att ge järnet på etapp 3 som på prognospappret såg ut att bli en relativt trist halvvindshistoria.

Blev mindre halvvind och mycket A3:a på väg norrut – mkt skönt!

Etapp 3 bestämde vi oss för ett spår in mot land i likhet med många andra i vår grupp. Låg ett par 100 m längre ut än Tutalör som fick totalpunka. Liksom alla andra som körde ännu längre in. Snabb omplanering och vi högg vinden som förde oss ut i ett yttre spår. Ännu längre ut körde Valentina om oss, från 10 sjömil efter till 10 sjömil före. Hon tog en lång väg till Gustaf Dalén men ytterspår var klart en vinnare för vår startgrupp. Tidigare startgrupper hade nog generellt mer vind. Alla i vår start som tog innerspåret fick en lång resa medan grupperna innan hade bättre flyt.

Solnedgång och Farr 30 S/Y Maskinen

Vi tuffade dock på rimligt bra vi också och hängde av en av Farr 30:orna (S/Y Maskinen). Wetech hängde med i vårt spår 3-4 sjömil bakom. Topp 3 i gruppen hade dragit iväg och hittade sin egen vind längre fram i banan. Även om vi hade flera perioder med bleken så hade vi rimligt bra tryck stor del av tiden. Framförallt hade vi vinden akter om tvärs och kunde köra A3:a. Flera gånger borde vi t om peelat till A2:an men hade bara ett spinnakerfall eftersom vi använde det andra till att säkra peket så vi fick köra på med det vi hade uppe.

Efterhandssnacket med Wahlroos på We techno visade att dom växlat friskt mellan A2 & A3 och tagit in på oss när de hade skiftat segel. Låter rimligt. Vår A3a är inget lättvindssegel och med perioder av typ 135-140 grader TWA borde vi definitivt ha orkat byta segel även om det krävt lite nertid.

Många i gruppen fastnade i diverse vindhål och vi körde i mål rejält långt före bakre halvan. Så pass bra att vi landade en 7e plats totalt av 15 i gruppen. Stolpe in på övre halvan – mkt passande givet ambitionsnivån. Men framförallt en grymt skön uppkörning efter två riktiga skitdagar med dåliga beslut och seriösa materialproblem.

Prototyp till spärr för plogande peke. Kolrör utanpå vattenstaget förhindrar lägre vinkel. Inte helt nöjd med lutet, känns som det kommer att stöka och slå i havssjö så behöver nog ”najjas” fast i uppfällt läge också. Men som säkring när najbanden lossar lär det fungera bra

2 reaktioner på ”Seapilot2Star 2019”

  1. Etapp 1 var hemsk för oss också, kom i mål på småtimmarna. Sist i klassen och typ näst sist i totalen. Etapp 2 blev kanonbra! Etapp 3 valde vi nära land och jag tror vi hann smita förbi norrut innan parkeringsplatsen var ett faktum. Svårtrimmat och ganska puffigt med västvinden, dock ingen totalpunka. Snabbt ben hem!

    Gällande peket, det där ser jobbigt ut. Kan du inte lyckas rotera det mer uppåt? Annars lär det garanterat trassla när det börjar gunga på riktigt. Ses i helgen på Kolfibret!

    1. Dubbel straffning av peket i fullt uppfällt läge nu för som du säger brall & havssjö så blir det ovackert där fram! Kolfiberröret funkar bra men har bara funktionen att vara säkring ifall straffningen släpper så det inte blir megaknas.

      Börjar bli sugen på att inte sova igen bara vi får lite jäkla vind och slipper ligga och göra 360 utanför Möja 🙂

      SMHI-prognosen börjar se anständig ut from i morse men dom andra modellerna är skräp fortfarande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *